Gimeg maakt het comfortabel én trendy

maandag 15 oktober 2018
Image title
Leestijd 4 minuten: Dat belooft nogal wat, wanneer u de titel van dit stuk leest. Toch is dat precies wat ze bij Gimeg Nederland B.V. voor ogen hebben: het leveren van comfort in de breedste zin van het woord. De groothandel in kampeer- en caravanaccessoires én sfeerverwarmingsproducten biedt haar afnemers daartoe stijlvolle, slimme en innovatieve producten. ‘En we sorteren daarbij voor op de allernieuwste trends’, laat algemeen directeur Frank Gijsberts weten.

 DELEN | LEES MEER


In het bedrijfspand aan de Strijkviertel in De Meern is de showroom dan ook ingericht met de laatste trends op het gebied van kampeeraccessoires en sfeerverwarming. Met als absolute opkomende toppers de tafelhaarden en tafelgasverlichting van het eigen merk Livin’ flame en Cosi. ‘Het leven in Nederland verplaatst zich met deze prachtige zomers steeds meer naar buiten. Dus ook in onze tuin zijn we steeds meer op zoek naar comfort. Lekker ’s avonds met vrienden rond de vuurhaard, dat kennen we al wat langer, maar ook in het koude seizoen willen we langer buiten kunnen blijven zitten. Een tafelhaard is dan een mooi en trendy item’, voegt collega directeur Norbert Diederik toe.

KAMPEERMARKT BREED EXPLOITEREN

Het bedrijf vond zijn oorsprong 136 jaar geleden in gas gerelateerde producten. Niet trendy, maar vooral functioneel. Nog steeds voert Gimeg vanuit haar gastechniekexpertise een eigen assortiment aan bijvoorbeeld branders en regelaars. Maar met de opkomst van de elektriciteit en het terugdringen van het gasverbruik in het dagelijks leven, heeft het bedrijf haar blik verruimd. Frank: ‘Waar we eerst focusten op producten als gasbranders voor de camping en gasverwarming voor campers en caravans, is Gimeg zich gaan richten op het steeds breder exploiteren van de kampeermarkt. Inmiddels biedt Gimeg een uitgebreide lijn met tenten, luifels en zowel technische als comfortabele accessoires voor de kampeerfanaat. Daarnaast ontwikkelen we aansluitend bij en anticiperend op de woontrends sfeerverwarmingsproducten voor binnen en inmiddels ook voor de tuin.’ 

OM DE HOEK ONTWIKKELD

Vanuit het magazijn van 8.000m2 levert Gimeg maar liefst 12.000 artikelen aan de kampeer- en caravanbranche alsmede aan grote retailketens zoals Gamma, Karwei, en Intratuin. Vandaaruit komen de producten van Gimeg uiteindelijk terecht bij fervente kampeerders en buitengenieters. Reden voor Frank en Norbert om in de regio wat bredere bekendheid te geven aan het bedrijf waar ze zo trots op zijn. Want veel mensen kopen zonder dat ze er direct erg in hebben een product voor hun buitenlandvakantie dat ‘om de hoek’ is ontwikkeld onder leiding van de beide mannen uit IJsselstein. Het is ook dáár dat Norbert – die Gimeg vanaf 2009 met bezieling aanstuurde, Frank tegen het lijf liep. ‘We raakten aan de praat op de tennisbaan’, vertelt Norbert. ‘Zo ontdekte ik dat Frank manager was van een divisie gemoeid met elektrische kachels en bioethanol haarden. Dat heb ik in 2012 aangekocht als aanvulling op ons kampeerseizoen, dat eind juli afloopt. Met de haarden bedienen we de markt nu ook van augustus tot januari.’ 

MOGELIJKHEDEN HERKENNEN EN CREËREN

‘Blijven ontwikkelen: dat is wel de kunst van het ondernemen,’ vertelt Frank, die in 2015 partner in Gimeg werd en afgelopen januari de dagelijkse leiding van Gimeg van Norbert als algemeen directeur overnam. ‘Positief denken en altijd maar weer oplossen en doorpakken. Trends spotten en mogelijkheden herkennen. En soms ook mogelijkheden creëren. Momenteel doen we dat door internationalisering: door middel van het inkoopvolume in het buitenland betere prijzen bedingen. Ook kijken we of er markten zijn die we samen met partners kunnen gaan beleveren. En we zetten in op het omturnen van onze rol als traditionele groothandel door het ontwikkelen van eigen labels, waaronder TravelLife, Livin’ flame en Cosi. Dat doen we met behulp van product sourcing in Azië.’

BETROKKEN MEDEWERKERS, BLIJE WERKGEVER

Waar Gimeg ook absoluut niet zonder kan, is haar medewerkers. Frank: ‘Er zijn buiten de seizoenspiek om 65 mensen uit de regio in dienst. En hun betrokkenheid is groot. Dat blijkt eens te meer nu we ontzettend veel orders te verwerken hebben. Laatst meldden zich mensen van kantoor om vrijwillig mee te helpen in de logistiek op een bijzonder drukke zaterdag. Daar word je als werkgever toch blij van! De meeste mensen die hier de afgelopen jaren zijn binnengekomen, zijn er ook nog steeds. En met een glimlach. We weten nieuwe medewerkers ook aan te trekken. Kennelijk spreekt het verhaal van Gimeg hen aan.’ Dat verhaal krijgt de komende jaren een succesvol vervolg. Gimeg groeit. ‘We zijn eigenlijk altijd wel op zoek naar mensen om ons team te versterken’, vervolgt Frank. ‘De komende tijd gaan we sterk doorontwikkelen in onze online aanwezigheid. Ook daarvoor zijn we op zoek naar mensen met de juiste achtergrond.’

Of de heren alvast een tipje van de sluier op kunnen lichten voor wat betreft het kampeerseizoen 2019? Frank: ‘We gaan steeds meer producten ontwikkelen voor de jongere kampeerders. Die willen naast comfort, vooral trendy artikelen. Kamperen is weer hip!’


Aan het laden
Aan het laden